Een dagje Fès

12 mei 2013 - Fes, Fez, Marokko

Om 10 uur stond Rachid op ons te wachten op de parkeerplaats van MacDonalds. Een vriendelijke man die bij ons instapte en ons leidde naar een uitzichtpunt over de medina van de stad Fès, volgens de boekjes de mooiste in de Arabische wereld. Het voordeel om met een gids rond te gaan werd al snel duidelijk, je komt bij allerlei ambachtslieden binnen. Wat wordt hier nog veel met de hand gemaakt zoals mozaïek-bladen voor fonteinen en tafels. Elk steentje wordt met de hand op maat en vorm gehakt. Mooi om te zien. De leerlooiers die in de openlucht hun werk nog op traditionele wijze doen, koperslagers op een klein pleintje, houtbewerkers, wevers en nog veel meer. Het was bijzonder om met de gids hier rond te lopen en het leven hier te leren kennen. Fès was duidelijk anders dan Marrakech, wat we hier zagen was echt voor de plaatselijke bevolking en niet voor de toeristen. In de souks van Marrakech had je soms nog het made in China gevoel, hier was dat totaal niet het geval, de producten zie je ter plaatse gemaakt worden. De straatjes in de oude medina uit de 9de eeuw waren zo smal dat alle producten er met de ezel in en uit gereden werden. Soms zo smal dat je zelfs geen voetganger tegen kon komen zonder beide met de buik in elkaar te kunnen passeren. Nog één keer Marokkaans geluncht, we verlangen ondertussen wel weer naar een "gewone" maaltijd al was de smaak niet verkeerd.
Na de lange stadswandeling was het goed afkoelen in het zwembad.
Morgen zit het er helaas weer op. Morgen ochtend nog even ontwennen aan het zwembad en tegen een uur of twee rijden we hier weg naar het vliegveld waar we hopen dat Ryanair redelijk op tijd het vliegtuig laat vertrekken. Gepland is 16.45 uur vertrekken maar onze tickets vermelden geen aankomsttijd, toch hopen we om 21.10 uur te landen in Eindhoven.
Dit was het laatste verhaaltje van deze trip, de volgende keer spreken we elkaar weer.
P.S. Vandaag geen foto's i.v.m. de trage internetverbinding.

1. Frans van Gennep:
    12 mei 2013
    We hebben genoten van jullie verhalen, wat voor ons heel herkenbaar was, ook al was het al weer 5 jaar geleden dat wij 7 weken door Marokko met de camper hebben getrokken.
    We hopen jullie morgenavond in Eindhoven weer te zien.
  2. Angela:
    13 mei 2013
    Dank jullie voor het mooie verslag. Ik heb echt een beeld van Marokko gekregen.
    Hele goeie terugreis.
  3. Jeanette:
    13 mei 2013
    Erg leuk om jullie vakantie "een beetje mee te maken".
    Een hele fijne terugreis en tot gauw!