De Gorges du Dadés bij Boumalne.

7 mei 2013 - Boumalne Dades, Marokko

Na een goed ontbijt op het warme terras hebben we de auto gepakt om naa r de Gorges des Dadés te rijden. Na de verhalen over de alternatieve route over 5 km onverhard hebben we toch weer voor de weg door de rivier gekozen. De weg door de kloof was indrukwekkend, links en rechts hoge onbegroeide bergen tot 2600 m hoogte en onder in de kloof een riviertje met daarnaast akkers en bomen.
Jan hoeft hier nog geen filiaal te beginnen, of juist wel, want hier gebeurt alles op de akkers nog met de hand. Met een sikkel wordt het graan door vrouwen geoogst en in grote pakken bij elkaar gebonden die vervolgens ook door vrouwen op de rug weggedragen worden naar het dorp. De was wordt ook door de vrouwen gedaan, manden vol wasgoed worden van het dorp naar de rivier gedragen om daar gewassen te worden. Zo slecht hebben ze het in Nederland nog niet. Voor wie een ezel heeft wordt het al makkelijker, zo'n beestje kan heel wat dragen. Ploegen hebben we ook niet gezien wel vreemde schoppen met het blad haaks op de steel waarmee, dit wel door mannen, gehakt wordt. Om twee uur is er blijkbaar lang genoeg gewerkt en vertrekt iedereen naar de dorpen, ook de winkeltjes gaan dan dicht om voor 6 uur niet meer open te gaan.
Slingerend langs de berghellingen blijf je uitzicht houden op het dal tot het zo smal wordt dat er nog enkel plek is voor de rivier en de weg. Als de weg na 60 km onverhard wordt begint de Peugeot 206 wel heel erg te stuiteren en besluiten we weer terug te gaan. Bij een "Super Market" van wel 10 m² wat brood, beleg en water gekocht en dit smaakte prima op een rustig plekje in de schaduw.  Terug naar het hotel kiezen we nu wel voor de onverharde weg er naar toe. Als je met een slakkengangetje gaten en stenen moet ontwijken over een afstand van 5 km schiet dat niet echt op. Als we hier morgen weer vertrekken richting de zand woestijn gaan we weer door het water.
Nu gaat het misschien eentonig worden want we liggen weer bij het zwembad waar we ons zelfs gewaagd hebben aan het koude water. Net kwam er weer een vriendelijke Marokkaanse bediende met de menukaart voor vanavond waar we bij elke gang uit 3 gerechten konden kiezen, dat komt weer helemaal goed.

1. Maarten:
    7 mei 2013
    Avontuurlijk hoor! Heel leuk om jullie verhalen te lezen, en supermooie foto's! :) Groetjes en veel plezier nog!
  2. Angela:
    8 mei 2013
    Op de foto's ziet het er allemaal geweldig uit. Krijg zin om het zelf te gaan bekijken.
    En weer lekker gegeten?