De Draa vallei

5 mei 2013 - Ouarzazate, Marokko

Na het ontbijt lekker rustig aan gedaan en bij het zwembad liggen lezen. Aan het begin van de middag in de auto gestapt en richting Zagora gereden. Ouarzazate ligt al op 1100 m hoogte een toch was het nog een flinke klim om boven op de pas te komen. We rijden door een indrukwekkend landschap met kale door erosie afgesleten bergen over een goed berijdbare weg. De weg slingert zich langs de berghellingen met behoorlijke afgronden. Eenmaal over de pas zien we in de verte de eerste groene begroeiing in de Draa vallei. Op het plein van Agdz hebben we lekker geluncht en de weg vervolgd langs de met palmen begroeide vallei. De weg loopt echt langs de rand van de vallei, aan de ene kant groen van de palmbomen met daartussen akkertjes en bloeiende orleanders en aan de andere kant de kale bergwand. De kashba's langs de weg kunnen wel een opknapbeurt gebruiken, ze worden deels nog bewoond maar er worden ook veel nu nog betongrijze huizen ernaast gebouwd. Sommige van deze nieuwe huizen worden daarna weer voorzien van pleisterwerk van leem en stro om ze weer een authentieke uitstraling te geven.
Zo'n kilometer of 40 voor Zagora zijn we weer aan de terugweg begonnen en van de andere kant ziet het er toch weer anders uit, zeker omdat de lucht helemaal dichttrok en er  op de pas zelfs wat regen viel. Nu begint de bewolking langzaam weg te trekken en komt de zon er weer door.

1. Angela:
    6 mei 2013
    Mijn ochtend verhaaltje weer gelezen.
    Ziet er allemaal erg mooi uit.