Ouarzazate en Ait Ben Haddou

4 mei 2013 - Ouarzazate, Marokko

Er is vandaag wat te vieren. Joke is jarig. Joke was druk met alle SMS-jes, whatsapp-jes en telefoontjes die binnen kwamen. De ochtend hebben we heerlijk in het zonnetje zitten/liggen lezen bij het zwembad. We zijn toe aan factor 10. Later hebben we een bezoek gebracht aan Ait Ben Haddou, een prachtige oude kashba hier in de buurt. Deze lag tegen een heuvel gebouwd in een desolaat landschap. Via de loop van een totaal droge rivierbedding kun je er heen wandelen en door een aaneenschakeling van gebouwen en straatjes dwaal je hier doorheen met prachtige uitzichten over de omgeving. In Ouarzazate hebben we vervolgens rondgelopen door het centrum waar markt was van allerlei locale ambachtslieden en ondernemers met optredens van folklore groepen met dans, zang en muziek. Net buiten het centrum van Ouarzazate ligt een grote plaatselijke kashba  Taourirt die in de eerste helft van de vorige eeuw een belangrijke landelijke functie had. Door de verschillende, helaas lege, verblijven gedwaald. Echt gedwaald want het was net een doolhof. Daarna weer terug naar het centrum. De straten die eerst nog leeg waren stroomden vol met publiek. Lekker gegeten op een terras. Als afsluiting nog even naar het plein gelopen maar daar zag het nu zwart van de mensen, niet doorheen te komen, dus zitten we nu aan een wijntje op onze kamer.Terras en zwembad bij nacht